İŞTE 9 MADDE İLE ASIRLIK BELEDİYE BAŞKANI HASAN MELEK’İN TESPİTLERİ

1-DEMİRYOLU
Trabzon’a demiryolu Atatürk’ün bir vasiyeti olmasının yanında, tüm dünyanın bu gerekliliği dile getirdiği en acil öncelikli ihtiyaçtır. Trabzon en kısa sürede demiryolu ile tarihi Ipekyolu ticaret hattına bağlanmalıdır. Ama maalesef Trabzon’a demiryolu her seçim dillere dolanmış, seçim malzemesi yapılmış ama bir türlü hayata geçmemiştir.
Tam 95 yıl önce bakanların yapılması için acil koduyla talimatladığı vaat bir türlü yerine gelmemiştir.
15 Eylül 1924’de Trabzon’a gelen Mustafa Kemal Atatürk, kent genelinde yapmış olduğu bir dizi ziyaret sırasında, ““Trabzon’umuzu az zamanda dahile demiryolu birleştirmek, güzel rıhtım ve limanla teçhiz edilmiş görmek, nuhbei amalimdir.”ifadelerine yer vermiştir.
Ama maalesef Trabzon için hayati önem taşıyan bu önemli yatırım bir türlü başlamlamış, başlatılamamıştır.
Dünyada en öncelikli ve ekonomik taşımacılık sıralamasında 1. sırada deniz-nehir yolları 2. sırada Demir yolları gelmektedir. Karayolu ve havayolu ise bunlardan sonra gelmektedir.
Karayolu taşımacılığı tamamen batının değirmenine su taşıyan bir yöntemdir. Herşeyiyle dışa bağımlı bir sistemdir. Ama biz bunu anlatamıyoruz. Yıllar önce Trabzon’dan İstanbul’a vapur hatları vardı, bugün bunu çok süratli deniz araçları ile sağlayabiliriz ama kimse üzerine düşmüyor.
Bugün demiryolları yani raylı sistem ile neredeyse uçakların yarı hızına yetişecek sürate ulaşılmıştır ve maliyetleri çok düşüktür. Ama biz bunu bir türlü başaramıyoruz. Sayın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdogan’dan bu konuda bir müjde bekliyoruz artık temelini attık demenin zamanı geliştir ve geçiyordur.

2-GÜNEY ÇEVRE YOLU
Trabzon’da devlet yolu artık şehir içinden çıkmalıdır. Bugün yapılan Kanuni Bulvarı’nın şehir içi trafiği rahatlatacağını düşünmüyorum. Yine de emeği geçenlere yaparlara teşekkür ederim. Ama biz devlet yolunu şehir içinden çıkaramadığımız sürece Trabzon trafiğini rahatlatmamız imkansızdır.
Şehrin sıkıştığı sahil kesiminden güneye açılması ve trafiğin rahatlaması içtin Güney Çevre yolunun başlaması ile ilgili sözü ve talimatı Sayın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’dan hemen vermesini rica ediyoruz. Trabzon trafiğinin başka kurtuluşu yoktur.

3-LİMANIN TAŞINMASI
Trabzon nüfusu bundan 50 sene önce 50 binlerdeyken bugün 750 bin seviyelerini aşmıştır. Ve Trabzon. Limanı şehrin içinde sıkışıp kalmıştır. Bundan yıllar önce Trabzon’a gelen bir Cruise gemisi (konaklama, yemek, eğlence seçenekleri bulunan; yüksek hizmet standartlarına sahip; programlanmış belirli rotalarda turistik amaçlı olarak çalışan yolcu gemileridir) güvertesine çıktık. Avrupa’dan gelen geminin kaptanı elini küpeştedeki demire sürdü ve eli simsiyah oldu. Kömür tozundan.
Şehrdin içinde bir ticaret limanı artık ihtiyaca cevap vermemektedir.
Bu limanın en kısa sürede Arsin veya Sürmene ilçelerine taşınması gerekir, şehir içindeki limanın da turizm odaklı çalışması gerekir.

4-HAVALİMANININ BÜYÜTÜLMESİ
Trabzon Havalimanı Uluslararası bir havalimanıdır. Bölgenin tüm illerine hizmet vermekte olan bir havalimanıdır. Ama artık ihtiyaca cevap verememektedir. Günde 60’ın üzerinde iniş kalkışın yaşandığı Trabzon havalimanı en kısa sürede büyütülmelidir. Büyük uçakların inişine uygun hale getirilmelidir. Havayolu taşımalı turizmin olmazsa olmazıdır ama bugün Trabzon havalimanı turizm sezonunda maalesef yeterli olmamaktadır. Yıllardık 2. Havalimanı olarak yine siyasilerin seçimlerde dile getirdiği bir husus. Yeni bir havalimanı olmasa da mevcudun büyütülmesi ve bakım yapılarak büyük uçakların inişine uygun hale gelmesi çağa uygun şekle getirilmesini Sayın Culmhurbaşkanı’ndan rica ediyoruz.

5-İMAR SORUNU
Trabzon çok partili döneme geçildikten sonra imar konusunda büyük bir tecavüze uğramıştır. Ben şehre belediye başkanı olduğum zaman başka illerden sıvacı getirerek Trabzon şehirdeki binaları sıvatmıştım. 100. Yıl parkını yapmıştım. Ama bugün gelin görün ki yapı kullanması verilen binaların sıvaları yok. Suyu bağlanmamış, yolu yok, elektrik hattı yok. Çünkü ilgili makamlar görevlerini tam manasıyla yerine getirmiyor. Trabzon’da büyük bir imar sorunu vardır. Ve bunun için çağdaş belediyecilik anlayışı devreye konulmalıdır.
Ayrıca otopark sorunu şehrin en önemli sorunlarının başında gelmekedir. Yasada belediyelerin otopark ücretlerini sadece otopark yapmak için kullanabilir ibaresi yer almasına rağmen yıllarca şehirde bu paralar başka yerlere aktarılmış, otopark ihtiyacı giderilmemiştir. Bir tane Orhan Karakullukçu döneminde İskenderpaşa Otopark’ı yapılmış bir tane de Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu zamanındaTanjant yolu üzerinde bir otopark inşaası başlamış halen devam etmektedir. Ama şehirde otopark büyük bir sıkıntıdır. Yasa uygulanmalı ve otoparksız yapılara izin verilmemelidir.

6-TURİZM SORUNU
Trabzon bölgenin turizmde çekim merkezi şehri olması gerekir. Ama biz turizme gereken özeni gösteremediğimiz gibi mevcut eserlerimizi de kullanamamaktayız. Ayasofya tadilatta, Sümela yıllarca kapalı kaldı, Trabzon müzesi tadilatta.
Sümela gibi çok sayıda kilise bakım yapılmayı turizme kazandırılmayı beklemekte. Ama maalesef Trabzon’da turizmin T’sini halledemedik. Belki rakamsal olarak bir artış görünmekte ama biz sahip olduğumuz kuvvetin farkında değiliz ve bunu israf ediyoruz. Yıllardır Sümela’da bir otopark sorununu çözememişiz.  Orada yabancıların ibadet yapmasına hoş bakmamışız. İşte bu nedenle de batıdan gelen turist sayısı gün geçtikçe azalmaktadır.
Önceleri ayda 20-30 Cruise gemisi gelen şehrimize bugün bir tane bire gemi gelmemektedir. Biz Poti kadar olamıyor muyuz? Orada sezonda her gün 2-3 gemi ağırlıyor. Biz oradan sonraki veya önceki durak olabiliriz.
Önceleri 12 konsolosluğu olan bir şehirdik. Bugün kaç konsolosluk kaldı şehirde bir bakın.

8-İÇME SUYU SORUNU
Sağlıksı su temini her yerel yönetimin yapması gereken en öncelikli meseledir. Ama maalesef biz Trabzon gibi su kaynağı dünyanın en bol olduğu bir şehirde temiz sağlıklı suyu halka ulaştıramıyoruz. Halkımız damanacanalar mahkum ediliyor. İnsanlar hastanelik oluyor. Evet su temini konusunda devletin yatırımların güzel ama suyun sağlıklı bir şekilde modern arıtma tesisleri ile vatandaşlara ulaştırılması gerekmektedir.
Ama maalesef bu başarılamamıştır. Şebekenin baştan sona yenilenmesi gerekir. Bu önemli hususun hayata geçmesi için Sayın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın ilgilerini bekliyoruz.

9-KENTSEL DÖNÜŞÜM
Bugün yasalar tam anlamıyla uygulansaydı, Trabzon’da kentsel dönüşüme ihtiyaç kalmazdı. Ama, kimse görev yapmıyor. Birikim birikim birikim bugünkü durumlar doğuyor. Yasa açık ve net, yasalar herkese açık ve net uygulansın.
1950’ye kadar Trabzon müstakil bahçelerin olduğu bir şehirdi. Çok partili döneme geçildiğinde, yasalar uygulanmadı ve bugün biz kentsel dönüşümlerle bedel ödüyoruz. Yapılanı yıkmak için bedel ödüyoruz.
Daima büyük düşüneceksin, şehrin yüz yıl sonrasını düşüneceksin planlayacaksın. Bugün yarım kalan kentsel dönüşümler acilen bitirilmelidir ve yasalar tam anlamıyla uygulanmalıdır.
Trabzon dün operetlerin, konsoloslukların, sanatın kültürün baş şehriydi ama bugün onların hiçbirini göremiyoruz. Ve. Sayın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’dan Trabzon’u geri istiyoruz.
Belki sayamadığımız birçok sorun daha vardır ama biz en önceliklilerini sıralamaya çalıştık. Dilerim Sayın Cumhurbaşkanı Erdoğan bu taleplerimize kulak verir.