Başbakan Yardımcısı Beşir Atalay, şu anda Türkiye’de bin 700 Ezidi’nin bulunduğunu belirterek, Zaho bölgesi civarında kamp kurulduğunu ve bugün Ezidilerin bu kamplara yerleşeceğini belirtti.
Başbakan Yardımcısı Atalay, AK Parti Genel Merkezi’nde gerçekleştirilen İl Başkanları Toplantı öncesinde basın mensuplarına açıklamalarda bulundu. Gazze’den Türkiye’ye yaralı sevkiyatının devam ettiğini belirten Atalay, ilk planda 200 yaralının Türkiye’ye getirilmesi için plan yaptıklarını söyledi.
Atalay, Sağlık Bakanlığı’nın ambulans uçağı ile birlikte ilk olarak 4 yaralının Türkiye’ye getirildiğini ifade etti. Dün 18 yaralı ve 15 refakatçinin daha Türkiye’ye geldiğini belirten Atalay, 18 yaralıdan birinin durumunun ağır olduğunu kaydetti.

“18 YARALI TÜRKİYE’YE GETİRİLDİ”
Yaralıların 5’nin çocuk ve birinin ise kadının hamile olduğunu vurgulayan Atalay, “Bunlar Sağlık Bakanlığımızın denetimi altında tedavileri yapılıyor. AFAD’ın koordinasyonun bu çalışmalar yürütülüyor. Genelkurmay Başkanlığımız, Sağlık Bakanlığımız, TİKA ve yardım kuruluşlarımız bu çalışmaları yürütüyor” dedi.
Gazze’den yaralıların Türkiye’ye sevkiyatında büyük sıkıntılar seçildiğine dikkat çeken Atalay, yaralıların alınmasında İsrail’in havaalanlarından gerçekleştirildiğinin altını çizdi.
Dün 40 yaralıyı getirmek istediklerini ve prosedürler gereği bu yaralılardan sadece 18 tanesini Türkiye’ye getirebildiklerini belirten Atalay, Irak’ta yaşanan durumunu da değerlendirdi.

“YARALI GAZETECİLER TÜRKİYE’YE GETİRİLEREK TEDAVİ ALTINA ALINDI”
Irak’ın Sincar bölgesinin İŞID tarafından ele geçirilmesinin ardından dağlara kaçan Ezidilere havadan yardım ulaştıran helikopterin düşmesi sonucu yaralanan iki gazetecinin de Türkiye’ye getirildiğini ifade eden Atalay, “Yaralı olan gazeteciler de Türkiye’ye getirilerek tedavi altına alındı. Yine AFAD koordinasyonunda gerçekleşti bu yardım. Tedavileri sürüyor” diye konuştu.

“AFAD TARAFINDAN 1.5 MİLYON DOLAR TUTARINDA TIBBİ MALZEME GÖNDERİLDİ”
Atalay, Gazze’ye başlayan insani yardımların yoğun olarak devam ettiğine vurgu yaptı. Şu ana kadar AFAD tarafından 1.5 milyon dolar tutarın tıbbi malzeme gönderildiğini belirtti. 2 bin 500 gıda kolisinin de Gazze’ye ulaştırıldığına dikkat çeken Atalay, “Yardımlar için İsrail’in havaalanlarını kullanıyoruz. TİKA tarafından çok sayıda yardım gönderildi. Türk Kızılayı tarafından gıda paketleri gönderildi. Yatak, jeneratör gibi çok sayıda yardım bölgeye ulaştırıldı. Bir çok yardımımız Gazze’ye devam ediyor” ifadelerini kullandı.

“ŞU ANDA TÜRKİYE’DE BİN 700 YEZİDİ VAR”
Irak’ta çok olağanüstü bir karmaşanın olduğunu kaydeden Bakan Atalay, konuşmasına şöyle devam etti:
“Belirsizlikler var. Bir yandan yeni hükümet kurulması. Siyasi çatışmalar devam ederken bir yandanda IŞİD’in yol açtığı Musul, Telefer, Sincar ve bizim sınırlarımıza kadar uzanan çok ciddi insani dramlar var. Tabi Musul’dan Arap ve Türkmenler bölgeyi terk etti. Telefar Türkmen kentidir. Buradaki daha çok Şii Türkmenler orayı terk etti. Sonra bölgede yaşayan Ezidi diye nitelenen Kürt bir nüfusun 50 bini hareket halinde. Bunların bir kısmı Doha civarında, bir kısmı bize geldi. Bir kısmına sınır yakınlarında. Biz bunlara dönük yardımlarımızı da sürdürüyoruz. Şuanda Türkiye’de bin 700 civarında Ezidi var.”

“EZİDİLER İÇİN ÇADIR KENT KURULDU VE BUGÜN YERLEŞECEKLER”
Ülkemize gelen Ezidiler için okul binaları ve kamu binaları tahsis edildiğini söyleyen Atalay, “Yezidi vatandaşlara bizim vatandaşlarımız da sahip çıktı. Köylerine ve evlerine götürmüştür. Ama biz Şırnak valiliğimize çok ciddi şekilde yardım malzemesi gönderdik. Gıda, su gibi yardım malzemeleri gönderildi. Orada iyi bir yardım çalışması yürütülüyor. Tabii ki dışarıdan hale nüfus gelme ihtimali var. Onun içinde biz Zaho civarında kamp kurulmasına karar verdik. Ezidiler için sadece kamp kurulmasına karar verdik. Çadırlar kurulmaya başlandı. Bugünden itibaren o çadır kentlerde kalınmaya başlanacak. Biraz hızlı hareket ediyoruz. Dolayısıyla Ezidi nüfusunun Türkiye gelme yerine Irak’ta yerleşmesi ama bütün ihtiyaçlarını bizim karşılayacağımız kampların kurulmasını tercih ediyoruz. Bu konuda doğrusu yine hem bizim kurumlarımız hem de o bölgede vatandaşlarımız çok ciddi şekilde yardım ulaştırmaya çalışıyorlar. Bu Zaho’daki geçici toplama merkezinde şuanda ifade ettiğim çadır kurulumu başlamıştır. Şimdilik 5 bin kişilik, yüz adet genel maksat çadırlar planlandı. Gece saatlerinde de devam ettirilen kurulum çalışmaları 14 Ağustos yani bu sabahtan itibaren ezidi aileler çadırlara yerleştirilmeye başlayacaktır. Daho’da, Kerkek’te, Sincar’da, Erbil’de çoğu Türkmen olan vatandaşlar var. Türkmenlere şuana kadar 110 TIR malzeme gönderdik” şeklinde konuştu.

“TÜRKMENLERİN TÜM İHTİYAÇLARI KARŞILANDI VE DEVAM EDİYOR YARDIMLAR”
Türkmenlerin önemli oranda ihtiyaçlarının karşılandığını belirten Atalay, Türkmenler için önce Sincar bölgesinde çadır kent kurulmasına karar verdiklerini ve sonradan o bölgenin güvenli olmadığının anlaşıldığını vurguladı.
Daho civarında tespit edilen yerde hızlı bir şekilde çadır kent kurulmasına karar verdiklerini ifade eden Atalay, konuşmasına şöyle devam etti:
“20 bin kişilik bir Türkmen çadırı kuracağız. Yönetimini onlara devredeceğiz. Bütün ihtiyaçlarını biz temin edeceğiz. Bir yandan Gazze’ye insani yardım, bir yandan Gazze’deki yaralıların Türkiye’ye getirilmesi, bir yandan da Yezidilere yardım için çalışıyoruz. Türkmenler kardeşlerimize dönek ise çok önceden başlattığımız yoğun bir şekilde sürüyor. Şuan günlerde bir yandan Türkiye’de Cumhurbaşkanlığı seçimi, partimiz içinde yeni genel başkan seçimini yürütürken özellikle insani yardım olarak çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Hükümetimiz mali konuda bir sınırlama getirmiyor. Yardımlar çok iyi organize edildi ve devam ediyor. Benim sorumlu olduğum kurumlarda bu yardımlar devam ediyor. Saatlik meseleler bunlar. Şuraya şu kadar yardım dediğimiz de bu yardımlar o saatte oraya ulaştırılıyor.”

“IŞİD’İN YARALILARIN TEDAVİ EDİLDİĞİNE DAİR BİLGİ YOK”
Açıklamalarının ardından Atalay, gazetecilerin gündeme ilişkin sorularını cevaplandırdı. Bir gazetecinin IŞİD’in yaralıların Türkiye’deki hastanelerde tedavi edildiği yönündeki iddiaları sorması üzerine Atalay, “Benim bildiğim bir konu değil. O yönde hiçbir veri yok bizim elimizde. Hele hastane tedavisi filan ama bizim kendi çabamızla bu Yezidilerde olduğu gibi tedavi politikası yoktur. Başka şeyler için Dışişleri Bakanlığı için bu konularda bilgi vermesinde fayda var. Benim yürüttüğüm çok farklı bir çalışma. İşin siyasi boyutlarıyla ilgili Dışişleri Bakanlığımızla ilgili gerekli açıklamaları yapıyor” diye konuştu.

“HDP’LİLERLE GÖRÜŞME GERÇEKLEŞTİRDİM”
Çözüm süreci ile ilgili HDP’lilerle bir görüşme gerçekleştirilip gerçekleştirilmeyeceği yönündeki soruya ise Atalay, şunları söyledi:
“HDP’lilerle biz bir araya geldik. Dün görüşmemiz vardı. Zaten sürekli bir araya geliyoruz. Çözüm süreci gayet hızlı yürüyor. Önemli bir kurulumuz vardı dün biliyorsunuz dün Türkiye’nin bütün güvenlik sorunlarını görüştüğümüz. MGK vardı. TBMM’den Haziran ayı içinde bu konuda en ileri adımı attık. İlk defa Türkiye bir çözüm süreci çerçevesi yasası çıkardı. Biz şimdi daha rahat bir şekilde hem görüşmelerimizi yapıyoruz hem de çalışmalarımızı yapıyoruz. Şuanda yol haritamızı olgunlaştırma yönünde çok hızlı çalışıyoruz. O görüşmelerimiz sürüyor bir yandan arkadaşlarımız örgüt kesimde İmralı ile görüşmelerini sürdürüyor. Tabi çözüm süreciyle ilgili yol haritasını biz kendimiz önce olgunlaştıracağız. Sonra da bu olgunlaştırmayı paylaşacağız, devletin bütün kurumlarıyla hem de tabi diğer tarafla da uygun şekilde paylaşacağız. Yol haritası dediğimiz şöyle bir şey herkes mutabık kalacak. Tarihi belli. Eylem belli. Herkes o eylemi onaylayacak ki yerine getirsin. Bu sapa zor bir sapadır. Bu Eylül sonuna kadar bu sapayı tamamlayacağımızı düşünüyorum. Benim koordinasyonumda tamamlayacağımızı düşünüyorum.”
Dünya Rabia günün sorulması üzerine ise Atalay, bu konulardaki politikalarının belli olduğunu ama 14 Ağustos’un Türkiye’de büyük bir değişimin tarihi olduğunu altını çizdi. AK Parti’nin doğuş ve doğum günü olduğunu belirten Atalay, “Sizin söylediğiniz Mısır’daki olup bitenler bizim siyasi tavrımız bellidir” dedi.
"Bedelli Askerlik" ile ilgili soruya da Bakan Atalay, şu anda kendisinde bu konuyla ilgili bilgisi olmadığını vurguladı.